Montag, 24. August 2009

ΜΙΑ ΛΙΣΤΑ ΜΕ ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΔΙΑΤΗΡΗΜΕΝΑ ΘΕΑΤΡΑ ΚΑΙ ΝΑΟΥΣ ΤΗΣ ΚΛΑΣΣΙΚΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ.

Μιας και στην Σικελια (συγκεκριμενα στην Σεγεστα, τον Σελινουντα και τον Ακραγα) βρισκονται μερικοι απο τους καλυτερα διατηρημενους δωρικους ναους της κλασσικης εποχης, θεωρει ο Τ. χρησιμο το να δημοσιευσει στο παρον ιστολογιο μια μικρη λιστα με ολους τους δωρικους ναους του 5ου αι. π. Χ. που βρισκονται σε καλη κατασταση, προς ενημερωση ολων οσων ενδιαφερονται για την αρχαιοελληνικη ναοδομια και θελουν να εχουν καποια μετρα συγκρισης. Ως βιβλιογραφια συνισταται το εγχειριδιο του Gottfried Gruben, οι ναοι της αρχαιας Ελλαδος απο τις εκδοσεις Καρδαμιτσα.
Η λιστα αυτη συμπληρωνεται και απο ενα δευτερο μερος, που περιλαμβανει τα καλυτερα σωζωμενα θεατρα του αρχαιου κοσμου.

.............................................................................

ΟΙ ΝΑΟΙ.

Η κατωθι λιστα περιλαμβανει ΜΟΝΟ τους δωρικους περιπτερους του 5ου. αι. π.χ. Αλλωστε, κυριως αυτοι εχουν διατηρηθει ως τις μερες μας. Αναφερονται κατα σειραν η ονομασια και η τοποθεσια τους. Στη συνεχεια δινεται η χρονολογια τους, οι διαστασεις και η κιονοστοιχια τους.
Ναος Ηφαιστου (Θησειο) Αθηνα.
449-415 BC
13.708x31.776 m
6x13
--------------------------------

Concordia Temple (Temple F) Ακραγας.
5th. Cent. BC
39.44x16.91 m
6x13
------------------------
Παρθενων, Αθηνα.
447-432 BC
69.5x30.9 m
8x17
-----------------------------

Ναος Ποσειδωνα (η´Απολλωνος, η´Ηρα ΙΙ) Ποσειδωνια (Phaestum).
450 BC
6x14
-----------------------------


Doric Temple C, Σεγεστα.
late 5th. Cent. BC
21x56 m
6x14
----------------------------


Ναος Ηρας (Ε) Σελινουντας.

5th. Cent. BC

70x25 m

6x18

------------------------------------------

Ναος Αθηνας Αφαιας (Ναος ΙΙΙ) Αιγινα.

500 BC
15,5x30,5 m
6x12
--------------------------------------------------
Στο σημειο αυτο, να μνημονευτουν και οι υπολοιποι διατηρημενοι ναοι της Ποσειδωνιας, οπως και ο ναος του Απολλωνος Επικουριου στις Βασσες της Φιγαλειας.
...................................................................
ΘΕΑΤΡΑ.
Τα περισσοτερα που εχουν διατηρηθει, χρονολογουνται στην υστερη κλασσικη και ελληνιστικη εποχη.
........................................

Επιδαυρος.






Σεγεστα.









Δωδωνη.









Συρακουσες.












Sonntag, 23. August 2009

Tour Classico: Terre di Sicilia.

Στις 7 Αυγουστου, λιγο μετα τις 6 το απογευμα, ενα μικρο μπλε φιατακι σταματουσε στην εισοδο του πολυτελους ξενοδοχειου 4 αστερων "President Park Hotel" στο Acireale (Riviera dei Ciclopi), το τουριστικο θερετρο της Κατανια. Ο Τ. βρηκε απο το αυτοκινητο κρατωντας το βαλιτσακι του και κατευθυνθηκε προς την ρεσεψιον, περνωντας μπροστα απο την κυκλικη πισινα. Σε λιγοτερο απο 10 λεπτα βρισκοταν στο δροσερο μονοκλινο δωματιο που ειχε κλεισει. Ψυχολογικα ηταν κουρελι, μετα απο ολα οσα του ειχαν συμβει (βλ. "No more Mr. Nice Guy", www.notis-o-talas.blogspot.com). Απλα ηθελε να ξεκουραστει. Οι τελευταιες 15 μερες τον ειχαν γεμισει με τεραστιες ποσοτητες αρνητικης ενεργειας που επρεπε να διωξει απο πανω του.

Ponte dei Saraceni, κοντα στο Αντρανο.
Τις πρωτες μερες αφοτου ηρθε στο νησι δεν εκανε πολλα πραγματα. Η γνωριμη του κοιμοταν ολη την μερα και ξυπνουσε λιγο πριν το μεσημερι. Ηθελε να κανει διακοπες ελεγε, και στις διακοπες της δεν ηθελε να εχει ωραρια, προγραμμα, οργανωση. Το γιατι θα επρεπε και οι γυρω της να ειναι το ιδιο αυθορμητοι και να κανουν οτι ηθελε εκεινη, ειναι μια αλλη ιστορια, που ουτε η ιδια μπορει να εξηγησει. Με την συναινεση του πατερα της προλαβε να επισκεφθει την αρχαιολογικη συλλογη του Αντρανο, μιας μικρης πολης στους προποδες της Αιτνας, η οποια στεγαζεται στο νορμανδικο καστρο της. Με τον πατερα της θαυμασανε επισης το γεφυρι των Σαρακινων, κτισμενο λιγα χλμ. πιο εξω απο το Αντρανο - το αρχαιο Αδρανον. Μονο μετα τον πρωτο καυγα τους, η γνωριμη αποφασισε να τον συστησει στον φιλο της τον Αντονιο που εργαζεται σε τουριστικο γραφειο, μπας και βρεθει καμια πληροφορια για το πως ο Τ. θα μπορουσε να επισκεφθει περιοχες οπως οι Συρακουσες, ο Ακραγας, η Σεγεστα, ο Σελινουντας. Επι μια βδομαδα πηγαινανε σχεδον καθημερινα στο τουριστικο γραφειο του Αντονιο, για να δουν, εαν ειχε βρει κατι. Ενα τουριστικο προγραμμα που βρικε και τηρουσε τις προυποθεσεις που ζητουσε ο Τ., ηταν δυστυχως κομπλε και δεν επαιρνε αλλους. Ενα αλλο διαρκουσε 4 μερες και κοστιζε οσο και το πρωτο, που διαρκουσε 3 επιπλεον. Ο Αντονιο ειπε, οτι θα ενημερωσει εαν βρεθει κατι αλλο, αλλα οι μερες περνουσαν και ο Τ. ουτε θαλασσα, ουτε αρχαια εβλεπε. Η γνωστη, για να δειξει οτι ενδιαφερεται για τον επισκεπτη της, τον οποιο ουσιαστικα ειχε αναγκασει να ερθει στη Σικελια, οργανωσε μια μικρη εκδρομουλα προς το Τσεντουριπε, μια αλλη κωμοπολη λιγο πιο εξω απο το Αντρανο. Απο εκει καταγεται και η μεσοκοπη πεθερα της. Το Τσεντουριπε διαθετει ενα πολυ ωραιο, μοντερνο και μικρο αρχαιολογικο μουσειο με ευρηματα απο την περιοχη. Ετσι η γνωστη χτυπησε δυο τρυγονια με ενα σμπαρο: Η πεθερα θα εβλεπε τους συγγενεις της και ο Τ. θα εριχνε μια ματια στο μουσειο.
Adrano, Castello Normanno.
Καθως ο Ιουλιος εγευγε για να τον διαδεχθει ο Αυγουστος, ο Αντονιο ειδοποιησε τηλεφωνικως την γνωστη του Τ., οτι ειχε βρει μια καλη προσφορα. Επροκειτο για ενα τουριστικο γκρουπ που θα εκανε τον γυρο της Σικελιας μεταξυ 7 και 14 Αυγουστου. Η τιμη για ενα ατομο, οπως ο Τ., που περιελαμβανε διανυκτερευσεις και φαγητο, κοστιζε γυρω στα 960 ευρω. Υπο την πιεση του χρονου, της γνωστης και των γονεων της, που πιστευαν οτι προκειται για καλη προσφορα και οτι, σε περιπτωση που ο Τ. ηθελε να γυρισει μονος του την Σικελια, θα του ερχοταν πανω κατω το ιδιο ακριβα, αποφασισε να το κλεισει, προτου φυγουν για το καμπινγκ. Τι αλλο ειχε να χασει αλλωστε, εκτος απο τα χρηματα...
Κεφαλου, αραβικες πηγες.
Ετσι, στις 7 Αυγουστου το απογευμα, ο Τ. καθοταν στο κρεβατι του δροσερου μονοκλινου του ξενοδοχειου. Η πλατη του ποναγε απο τον ηλιο. Στο πορτοφολι του ειχε μονο ενα χαρτονομισμα των 5 ευρω και κατι ψιλα. Το κινητο του δεν ειχε σημα. Αισθανοταν ασχημα, μετα τους καυγαδες με την γνωστη του. Προσπαθουσε να φτιαξει την ψυχολογια του. Απο την επομενη κιολας ξεκινουσε μια αλλη μερα. Μια εβδομαδα διακοπων, κατα την οποια θα εβλεπε τα σημαντικοτερα αξιοθεατα της Σικελιας. Εκανε ενα ντους για να δροσιστει και κατεβηκε στην σαλοτραπεζαρια για το δειπνο.
Παλερμο, καθερδικος ναος.
Την επομενη μερα, μετα το πρωινο, βρηκε στην ρεσεψιον την ξεναγο, μια πολυ ευγενικη, παχουλη κυρια ονοματι Ουρσουλα. Η μητερα της ηταν Γερμανιδα, ο πατερας της Σικελος και εμνε με την οικογενεια της στο Παλερμο. Μιλουσε, εκτος φυσικα απο γερμανικα και ιταλικα, αγγλικα και γαλλικα. Σε λιγα λεπτα ειχε παρει το βαλιτσακι του και κατευθυνθηκε προς το πουλμαν που τους περιμενε. Μαζι του ηταν και αλλοι ταξιδιωτες, απο Αυστραλια, Καναδα, Η.Π.Α., Ιταλια. Το γκρουπ θα ταξιδευε προς το Παλερμο, την πρωτευουσα της Σικελιας, και θα διανυκτερευε σε ξενοδοχειο εκει.
Erice. Η εισοδος στην παλια πολη.

Εκεινο το Σαβ/κο παρεμειναν στο Παλερμο. Εθαυμασαν τους ναους και τις πλατειες της πολης, ενω ειχαν την δυνατοτητα να επισκευθουν το Μονρεαλε και την Κεφαλου, δυο περιοχες, οι οποιες ειναι επισης αξιολογες, ως αφορα τα υπαρχοντα δειγματα ναοδομιας και εκκλησιαστικης εικονογραφιας που μπορει κανεις να θαυμασει εκει. Στους καθεδρικους ναους των τριων αυτων πολεων απαντα κανεις τις προσμειξεις ετεροκλιτων στοιχειων απο τον αραβικο, τον νορμανδικο, τον βυζαντινο πολιτισμο, που συνθετουν ενα νεο μωσαικο σιτζιλιανικης τεχνης κατα τον Μεσαιωνα.

Ακραγας, η κοιλαδα των ναων.

Την Δευτερα αναχωρησαν με κατευθυνση προς τα δυτικα του νησιου. Αφου επισκεφθηκαν το Erice, μια μεσαιωνικη πολη χτισμενη πανω σε βουνο, η οποια σε πολλα σημεια θυμιζει την δικη μας Μονεμβασια, στη συνεχεια ταξιδεψαν προς τα νοτια. Την Σεγεστα δυστυχως δεν την επισκεφθηκαν, διοτι δεν υπηρχε στο προγραμμα, αλλα πηγαν στο αρχαιολογικο παρκο του Σελινουντα, της πολης-ανταγωνιστη της Σεγεστας στην αρχαιοτητα, που διαφημιζεται ως το μεγαλυτερο αρχαιολογικο παρκο του κοσμου. Ο δωρικος περιπτερος, που στην βιβλιογραφια αναφερεται ειτε ως ναος της Ηρας, ειτε ως ναος Ε, διατηρειται σε καλη κατασταση, εν αντιθεση με τα υπολοιπα κτισματα του παρκου. Ο ποιο εντυπωσιακος και καλυτερα διατηρημενος δωρικος περιπτερος του 5ου αι. π. Χ. της Σικελιας ομως (μαζι με τον ναο της Σεγεστας), ειναι ο ναος της Concordia (Temple F) στην κοιλαδα των ναων του Ακραγα! Το γκρουπ του Τ. επισκεφθηκε την κοιλαδα την επομενη ημερα, αφου διανυκτερευσε σε πολυτελες ξενοδοχειο εκει κοντα.
Piazza Armerina. Λεπτομερεια απο ψηφιδωτο.
Οτι και να πει κανεις για την κοιλαδα των ναων, λιγο ειναι. Οι φωτογραφιες απο τον Ακραγα μιλανε απο μονες τους για επιτευγματα της ανθρωπινης τεχνολογιας και τεχνης. Σημαντικα στοιχεια παρεχονται και απο τα ευρηματα που εκτιθενται στο, σχεδον αχανες και μοντερνο μουσειο της περιοχης. Ατυχως, το αρχαιολογικο μουσειο του Παλερμο ειναι κλειστο το φετινο καλοκαιρι λογω εργασιων συντηρησης, ετσι ωστε καμια συγκριση να μην μπορει να γινει δυνατη. Το μουσειο του Ακραγα ωστοσο, αξιζει να το επισκεφθει κανεις. Θα μεινει ικανοποιημενος και χορτασμενος απο τα πλουσια ευρηματα που θα δει.
Αιτνα. Σβησμενοι κρατηρες απο παλιοτερες εκρηξεις.

Για το τουριστικο γκρουπ, δεν υπηρχε κορεσμος απο πολιτισμο ομως! Αφηνοντας τον Ακραγα, στα νοτια του νησιου, κατευθυνθηκαν προς το κεντρο του, την περιφημη Piazza Armerina. Εκει βρισκεται μια ρωμαικη βιλα με πλουσια ψηφιδωτα. Τα πιο γνωστα απο αυτα ειναι τα κοριτσια με τα μπικινι και η συναντηση του Οδυσσεα με τον Πολυφημο, τον οποιο ο καλλιτεχνης εχει αποδοσει με τρια ματια, το μεγαλυτερο εξ αυτων στο κουτελο του Κυκλωπα. Αλλωστε οι αρχαιοι πιστευαν οτι οι Κυκλωπες κατοικουσαν στην περιοχη της Σικελιας που σημερα ονομαζεται Riviera dei Ciclopi. Αλλα ψηφιδωτα απεικονιζουν σκηνες κυνηγιου, εξωτικα ζωα, αρματοδρομιες και τους αθλους του Ηρακλεους.
Ταορμινα. Το αρχαιο θεατρο.


Εν συνεχεια, το γκρουπ αναχωρησε για το Acireale. Θα διεμεναν στο ιδιο ξενοδοχειο που ειχαν μεινει το βραδυ της 7ης Αυγουστου. Την επομενη μερα ειχαν και παλι φορτωμενο προγραμμα: Θα επισκεπτονταν το ηφαιστειο της Αιτνας, τον πραγματικο κυριαρχο επι της Σικελιας! Οπερ και εγενετο. Καποιοι απο τους ταξιδιωτες ανεβηκαν με το τελεφερικ σε υψος 3.000 μ. για να δουν τους τελευταιους κρατηρες απο την εκρηξη του 2002. Ο Τ. δεν τους ακολουθησε. Δεν ειναι ηφαιστειολογος και αρκεστηκε στους κρατηρες silvestri που βρισκονται πιο χαμηλα. Ο καιρος στο βουνο ηταν δροσερος και καλος για βολτες. Μετα το ηφαιστειο - που οι ελληνικοι μυθοι το θελουν να ειναι το καπακι που κραταει τον γιγαντα Τυφων στα εγκατα της γης και καθε φορα που αυτος προσπαθει να βγει, γινονται οι σεισμοι και οι εκρηξεις - το γκρουπ συμμετειχε σε τεστ δοκιμης ντοπιων κρασιων σε βιομηχανια της περιοχης (η μαυρη λαβα του ηφαιστειου ειναι καρποφορα και ευεργετικη για τα αγροτικα προιοντα). Κουρασμενοι, αλλα σε καλη διαθεση, εφτασαν το απογευμα στην Ταορμινα, αλλο ενα τουριστικο θερετρο πλεον, στα βορειοανατολικα του νησιου. Οι πλατειες, οι δρομοι, ακομα και το αρχαιο θεατρο της πολης που οι αρχαιοι ονομασαν Ταυρομενιον, δεν εχουν σε τιποτε να ζηλεψουν αντιστοιχες περιοχες σε αλλα μερη, οπως π.χ. η Ελλαδα. Η θεα ομως απο το θεατρο προς τους γυρω λοφους και το πελαγος, ειναι μοναδικη...
Συρακουσες. Το εσωτερικο του "Orecchio di Dionisio".
Την επομενη μερα, το γκρουπ κατεφθασε στις Συρακουσες, την ισχυροτερη πολη της Σικελιας κατα την αρχαιοτητα. Δεν προλαβαν να επισκεφθουν το αρχαιολογικο της μουσειο, αλλα ειδαν το αρχαιολογικο παρκο της, τον χωρο οπου βρισκονται τα περιφημα λατομεια. Το Orecchio di Dionisio, οπως το ονομασε ο γνωστος ζωγραφος Καραβατζιο ειναι ακρως εντυπωσιακο, μολονοτι για τον Τ. η επισκεψη του συνδεθηκε με αναμνησεις απο την καταληξη της σικελικης εκστρατειας του 413 π. Χ., που μπορει κανεις να ανιχνευσει στον Θουκυδιδη. Λιγο παραπερα υπαρχει και το αρχαιο θεατρο της πολης, το οποιο ειναι επισης γοητευτικο.
Συρακουσες. Η πηγη της Αρεθουσας στη νησο Ορτυγια.


Κατοπιν, οι τουριστες ανεχωρησαν για το νησι Ορτυγια, το οποιο συνδεεται με την πολη μεσω μιας γεφυρας. Εκει βρισκεται η περιφημη πηγη της Αρεθουσας, η μορφη της οποιας κοσμει τα νομισματα των Συρακουσων. Παπυροι ευδοκιμουν κοντα στην πηγη, ηδη απο την αρχαιοτητα. Ειναι διαφορετικο ειδος απο τους παπυρους του Νειλου, δεν παυουν ωστοσο να ειναι πολυ σημαντικοι για εναν πολιτισμο οπως ο αρχαιοελληνικος, που χρειαζοταν υλικο προς καταγραφη ποιηματων, λογων, ιστοριων. Και σιγουρα οι Συρακουσες θα πρεπει να επαιξαν πρωταγωνιστικο ρολο στην εξαγωγη του παπυρου τους σε αλλες ελληνικες πολεις της Μεσογειου...
Κατανια. Ο καθεδρικος ναος της οσιας Αγκαθας.

Αφου το γκρουπ του Τ. θαυμασε μερικους ακομα καθεδρικους ναους - σε μερικους απο τους οποιους μπορει κανεις ακομα να δει τους κιονες απο τους προυπαρχοντες αρχαιοελληνικους - ταξιδεψε προς την Κατανια, την δευτερη μεγαλη πολη του νησιου. Η Κατανια εχει το αρχαιοτερο παν/μιο της Σικελιας, το οποιο ειναι διεθνους κυρους. Πρωην ελληνικη αποικια, η Κατανια γνωρισε στιγμες αιγλης κατα την ρωμαικη εποχη, αλλα και στους υστεροτερους αιωνες, οπως μαρτυρουν τα, μπαροκ ρυθμου κτηρια της στο κεντρο της.
Κατανια. Castello Ursino.


Ηταν ομως ηδη Πεμπτη, 13 Αυγουστου. Η επομενη ημερα, ηταν και η τελευταια. Με αυτην εληγε ο γυρος της Σικελιας. Καποιοι απο τους συμμετεχοντες θα εφευγαν απο την Κατανια για τις πατριδες τους. Καποιοι αλλοι θα πεταγαν απο το αεροδρομιο του Παλερμο. Και καποιοι θα εμεναν. Ο Τ. πετουσε στις 19 Αυγουστου απο την Κατανια. Του εμεναν 5 μερες ακομη. Μιλησε στην ξεναγο και τον οδηγο του πουλμαν και αποφασιστηκε να τον αφησουν κοντα στο λιμανι της Κατανια. Απο εκει, εαν ηταν τυχερος, ισως εβρισκε καραβι για την Βαλετα, στην Μαλτα. Τις προηγουμενες μερες ειχε καταφερει να βγαλει καμποσα χρηματα απο μηχανημα αναληψης, ενοσο το γκρουπ εκανε διαλειμμα. Δυστυχως, δεν υπηρχε δυνατοτητα να παει Μαλτα τις επομενες ημερες. Οποτε αποφασισε να τις περασει στην Κατανια. Ο 15αυγουστος ηταν γιορτη και στην πολη, ενω Δευτερα και Τριτη η κεντρικη πλατεια θα γεμιζε με πολυ κοσμο, καθως θα γινοταν η περιφορα του επιταφιου της πολιουχου αγιας της πολης, της Αγκαθα. Επομενως δεν μπορουσε αναγκαστικα να κανει πολλα τις επομενες μερες.
Κατευθυνθηκε προς το Castello Ursino που χρησιμευει πλεον ως μουσειο. Η συλλογη του ειναι μικρη, αλλα αξιολογη. Μιλωντας με υπαλληλους του μουσειου (δυστυχως στην Σικελια, ακομα και σε τουριστικες περιοχες, ελαχιστοι μιλουν ξενες γλωσσες. Ειναι σαν να περιμενουν, οι ξενοι τουριστες που ερχονται για μικρο χρονικο διαστημα να γνωριζουν ιταλικα) βρηκε καταλυμα για 5 βραδιες σε μια κοντινη πλατεια. Αφου εζησε το εορταστικο κλιμα των επομενων ημερων στην πολη, βρηκε σε μια κοντινη πλατεια τον κομβο των αστικων και τοπικων λεοφορειων της Κατανια. Ετσι, μια μερα πριν πεταξει απο την Κατανια για το Βερολινο, ταξιδεψε με λεοφορειο της γραμμης για τις Συρακουσες. Αυτην την φορα θα επισκεπτοταν το αρχαιολογικο μουσειο Paolo Orsi. Ενα πολυ σημαντικο μουσειο, μετα απο αυτο του Ακραγα, που αναδεικνυει μοναδικα την ιστορια και την αρχαιολογια των ελληνικων αποικιων των Συρακουσων, της Καμαρινας, του Γελα, της Ναξου, των Λεοντινων, της Μεγαρας Υβλαιας, του Ανδρανου, της Κατανιας και σχεδον ολης της περιοχης ανατολικα του νησιου, απο την Ναξο ως βορειο συνορο και τον Γελα ως νοτιοδυτικο, μεχρι τις πολεις γυρω απο την Αιτνα στο κεντρο του.
Πισω στο Βερολινο, ο Τ. σκεφτεται οτι, παρολι την ταλαιπωρια, την ψυχολογικη κουραση και τα εξοδα, τουλαχιστον βγηκε κατι θετικο απο το ταξιδι αυτο στην Σικελια: Προφτασε και ειδε καποια πραγματα που ηθελε. Πλεον μπορει να αισθανεται ικανοποιημενος. Και ελπιζει σε καλητερη τυχη και οργανωση, εαν τυχον του τα φερει η ζωη ετσι, που να χρειαστει να επισκεφθει το νησι στο μελλον...











Samstag, 22. August 2009

Go west, young man!

Ηδη απο την χρονικη περιοδο, η οποια ονομαστηκε απο ορισμενους "ελληνικη Αναγεννηση" η´ "ομηρικη εποχη", κατα τον 8ο αι. π. Χ. περιπου, πολλες ελληνικες πολεις, οχι μονο συμμετειχαν ενεργα στο εμποριο που ανθουσε στην Μεσογειο, μεταφεροντας τα προιοντα τους, και δημιουργοντας εμπορικα κεντρα σε μακρινες περιοχες, οπως η Αλ Μινα στην Συροπαλαιστινη, αλλα εστελναν και οικιστες - παντα σχεδον με την συμφωνη γνωμη του Μαντειου των Δελφων- ωστε να δημιουργησουν μονιμες εστιες κατοικισης σε χωρους εκτος του ελληνικου. Στο εγχειρημα συμμετειχαν φτωχοι αγροτες που εβρισκαν τις συνθηκες διαβιωσης τους σκληροτατες επι ελληνικου εδαφους, αλλα και φιλοδοξοι τυχοδιωκτες, που επιθυμουσαν πλουτο και δοξα στον Νεο Κοσμο. Πρωτοστατες της κινησης αυτης υπηρξαν οι Ευβοεις, που δημιουργησαν αποικιες στην Ιταλια, καθως και οι Μιλησιοι, που ιδρυσαν πολεις στην Μαυρη Θαλασσα. Οι συνθηκες υπο τις οποιες δημιουργηθηκε και αναπτυχθηκε το φαινομενο αυτο της μεταναστευσης και ιδρυσης πολεων θυμιζει το ρευμα των Ιρλανδων, Γερμανων, Ιταλων, Ελληνων προς την Αμερικη, αφου αυτη ειχε ηδη ανακαλυφθει, ερευνηθει και ανεξαρτητοποιηθει. Τοτε που η προτροπη "go west young man!" ηχουσε σαν ζεστη, πατρικη συμβουλη προς τον καθενα που αναζητουσε καλυτερη μοιρα και ενα μεριδιο απο την νεοαποκτηθεισα Καλιφορνια.
Χαρτης της Σικελιας
Ομοιως και οι αρχαιοι Ελληνες κινηθηκαν προς την Δυση. Η Σικελια, το μεγαλυτερο νησι της Μεσογειου, ειναι ενα απο τα μερη, τα οποια αποικισαν. Το νησι με το τριγωνικο σχημα και το βορειο ακρο του να απεχει μολις περιπου 40 χλμ. απο την Καλαβρια και την ηπειρωτικη Ιταλια τελουσε ολες τις προδιαγραφες που απαιτουσαν οι Ελληνες. Το κλιμα και η βλαστηση του δεν διαφερουν απο τα αντιστοιχα της ηπειρωτικης Ελλαδας. Τα συκα και οι ελιες που ευδοκιμουν, εδωσαν το ονομα τους στο νησι, λενε καποιοι. Γυρω απο το ηφαιστειο της Αιτνας βρισκει κανεις αμυγδαλιες και φυστικοδενδρα, αλλα και βελανιδιες και οξιες. Κοντα στις ακτες υπαρχουν πευκα. Σε νεωτερους χρονους επισης εγινε εισαγωγη, καλλιεργεια και παραγωγη εσπεριδοειδων.

Αιτνα. Ο ογκος του ηφαιστειου δεσποζει και κυριαρχει στο νησι.

Σε αυτο το νησι λοιπον, εγκατασταθηκαν οι Ελληνες και δημιουργησαν πολεις. Την Ζανγκλη κοντα στην σημερινη Μεσσινη, το Ταυρομενιον στην συγχρονη Ταορμινα, την Κατανη, τους Λεοντινους, τα Μεγαρα Υβλαια, τις Συρακουσες, τον Γελα, τον Ακραγα, την Ηρακλεια, τον Σελινουντα, την Πανορμο στο σημερινο Παλερμο, την Ημερα... Οι πολεις αυτες ειχαν προσβαση προς την θαλασσα και βρισκονταν πολυ κοντα σε ποταμια και πηγες που τις παρειχαν ποσιμο νερο. Επισης, λογω της φυσικης τους θεσης, ειχαν ολες σχεδον πολυ καλη αμυντικη υπεροχη σε περιπτωση πολεμου. Οι ελληνικες πολεις της Σικελιας ακμασαν γρηγορα. Μαζι με τις αντιστοιχες αποικιες της νοτιου Ιταλιας απετελεσαν εναν ακομη πολο ελληνισμου, αυτην την φορα στη Δυση, προς αντιδιαστολη με τα κεντρα της Μικρας Ασιας. Ηταν η "Νεα Ελλαδα", η´ "Magna Graecia". Η πιο ισχυρη πολη κρατος της Σικελιας υπηρξε η Συρακουσα. Ιδρυθηκε στα 734 π. Χ. και υπο την κυριαρχια του τυραννου Διονυσιου του Ι. του Πρεσβυτερου απλωσε την κυριαρχια της, οχι μονο πανω στο νησι, ιδρυοντας δικες της αποικιες, αλλα και σε ολη την νοτιο Ιταλια. Τον 5ο. αι. π.Χ., οι Συρακουσες βλεπονταν ως μεγας ανταγωνιστης της πολης των Αθηνων.
Ο ναος Ε στον Σελινουντα. Αποδιδεται στην Ηρα. Κλασσικος δωρικος περιπτερος του 5ου αι. π. Χ.
Ο ελληνισμος της Σικελιας ακμασε ως το 241 π. Χ., οποτε το νησι κατακτηθηκε απο τους Ρωμαιους και μεταβληθηκε σε επαρχια τους. Κατοπιν γνωρισε πολλους αφεντες: 468 με 476 μ. Χ. τους Βανδαλους, 476 με 535 μ. Χ. τους Οστρογοτθους, 535 με 827 μ. Χ. τους Βυζαντινους, 568 με 827 μ. Χ. τους Λανγκοβαρδους, 827 με 1061 μ. Χ. τους Αραβες, 1061 με 1194 μ. Χ. τους Νορμανδους. Τους τελευταιους διαδεχεται η δυναστεια των Χοχενσταυφεν, μεταξυ 1194 και 1266. Ακολουθει η δυναστεια των Αντζου (1266-1282), η οποια εκδιωχθηκε με επανασταση, ωστε να παρει την θεση της η δυναστεια των Αραγκον (1302-1713) και της Σαβοιας (1713-1720). Μεταξυ 1720 και 1735 η Σικελια αποτελεσε προτεκτορατο της αυστριακης αυτοκρατοριας, ενω η δυναστεια των Βουρβονων εξουσιασε το νησι μεταξυ 1735 και 1860. Την ιδια χρονια οι Βουρβονοι εκδιωχθηκαν απο τον εθνικο ηρωα της Ιταλιας Τζιουζεππε Γκαριμπαλντι, ο οποιος την επομενη χρονια, ουσιαστικα παρεδωσε το νησι στον ιταλο βασιλια Βιτωριο Εμμανουελε, συνενωνοντας κατα αυτον τον τροπο, την Σικελια με την Ιταλια.
Παραλια στο Ταυρομενιον, τη σημερινη Ταορμινα. Η θαλασσα αποτελουσε για τους αρχαιους μεσογειακους λαους πηγη ενεργειας και πλουτου χαρις την αλιεια και το εμποριο.

Το επομενο μεγαλο ιστορικο γεγονος που σχετιζεται με την Σικελια, αφορα την εισβολη των Συμμαχων, κατα τον Ιουλιο και τον Αυγουστο του 1942, στο νησι, με στοχο την απελευθερωση του απο τις δυναμεις του Αξονα. Και μεσω της απελευθερωσης της Σικελιας, θα επετυγχαναν και την απελευθερωση της ιταλικης χερσονησου.
Οι δυναμεις του αμερικανου Παττον και του βρετανου Μοντγκομερι εισεβαλαν απο τα νοτια και τα νοτιανατολικα του νησιου. Μολονοτι ειχαν μεγαλες απωλειες, τοσο κατα την αποβαση, οσο και κατα τις μαχες που ακολουθησαν, καταφεραν να υπερτερησουν των αντιπαλων τους και μπηκαν θριαμβευτες στο Παλερμο.
Τυπικη αρχιτεκτονικη δομη πολης στην Ιταλια, η οποια εχει τις πηγες της στον Μεσαιωνα και την αραβικη επιρροη. Εδω, η παλια πολη της Piazza Armerina.

Σημερα η Σικελια στηριζεται στα αγροτικα προιοντα που παραγει, αλλα και στον τουρισμο. Ωστοσο υπαρχουν πολλα προβληματα, στον τομεα της γραφειοκρατειας και στο κυκλοφοριακο. Υπαρχει επισης διαφθορα στον δημοσιο τομεα. Πολλα πραγματα μπορουν να γινουν, που δεν απαιτουν τεραστια ποσα. Μια γεφυρα π.χ. που θα ενωνε την Σικελια με την ηπειρωτικη Ιταλια, θα εδινε μεγαλη ανασα στον τουρισμο και το εμποριο, δεδομενου οτι ανθρωποι, προιοντα και οχηματα θα διακινουνταν ανετα. Λεοφορεια που να εξυπηρετουν τους τουριστες που επιθυμουν να συνδυασουν επισκεψεις σε αρχαιολογικους χωρους και μουσεια με παραλιες και εστιατορια θα αυξαναν το κυρος του νησιου ως τουριστικου παραδεισου. Σε αυτα τα σημεια, η Σικελια βρισκεται δυστυχως ακομα σε νηπιακο σταδιο.
Ισως αυτο να οφειλεται απο την μια μερια και στην ψυχολογια των ιδιων των Σικελων. Μερικες φορες ειναι τετοια η κουτοπονηρια τους, η ξεροκεφαλια και ο εγωισμος τους, που το ρητο "ουνα φατσα-ουνα ρατσα" μοιαζει να ειναι πραγματικοτητα! Ειναι ανοργανωτοι και οδηγουν σε στενους δρομους με στροφες με μεγαλες ταχυτητες, μιλοντας ταυτοχρονως απο τα κινητα τους. Αλλες φορες σταματανε επι τοπου για να μιλησουν με γνωστους τους. Φυσικα βεβαια και εχουν και προτερηματα, οπως και οι γειτονικοι τους Ελληνες. Ειναι εγκαρδιοι, φιλοξενοι, εξυπνοι, εξυπηρετικοι. Στις διατροφικες συνηθειες υπαρχουν καποιες μικρες διαφορες. Αγαπουν τα θαλασσινα, το καλο κρασι, τα ποιοτικα κρεατα. Τις μακαροναδες, συνηθως με σαλτσα τοματα, με βραστα κολοκυθακια η´ με γαριδες, τις εχουν για πρωτο πιατο. Για ορντεβρ χρησιμοποιουν συνηθως μελιτζανες ψητες στη σχαρα, αποξεραμενες τοματες και πιπεριες, και γαριδες. Ως δευτερο πιατο μπορει να ερθουν θαλασσινα, ψαρι, αλλα και κρεας, συνηθως με συνοδεια σαλατας. Για επιδορπιο ακολουθουν φρουτα εποχης, παγωτο, η´ σορμπεττο. Το τελευταιο θυμιζει την δικη μας γρανιτα. Η σισιλιανικη γρανιτα μοιαζει με παγο που του εχουν δωσει γευσεις φρουτου και καταναλωνεται με κουταλακι. Γρανιτες, σορμπεττο και παγωτα σερβιρονται σε γυαλινα ποτηρια με κουταλακια. Μια αλλη ιδιοτροπια των Σικελων κατα τους θερινους μηνες ειναι το κολατσιο των 11 π.μ. να αποτελειται απο παγωτο με συνοδεια ζεστου μπριος, το οποιο θυμιζει το δικο μας τσουρεκι. Μερικοι Σικελοι τρωνε το παγωτο τους μεσα στο μπριος, σαν σαντουιτς. Η αισθηση της εναλλαγης ζεστου τσουρεκιου με παγωτο γινεται ετσι περισσοτερο κατανοητη. Καποιοι αλλοι τρωνε επισης πιτσα με τηγανιτες πατατες, κατι που δεν ειναι ιδιαιτερα υγειινο, αλλα θεωρειται γευστικο. Οι Σικελοι καταναλωνουν κυριως εμφιαλωμενο νερο με ανθρακικο, μιας και το νερο της βρυσης σε πολλες περιοχες δεν ενδεικνυται για ποση. Επισης ειναι διαδεδομενο το να χρησιμοποιουν πλαστικα πιατα και ποτηρια για οτιδηποτε στα σπιτια τους. Το γαλα απο αμυγδαλα ειναι ενα ακομη προιον, πολυ αγαπητο στην Σικελια.
Το εσωτερικο της εκκλησιας στο νορμανδικο καστρο του Παλερμο. Παλαιοχριστιανικη βασιλικη με μειξη επιρροων. Η εικονογραφια των μορφων ακουμπαει στην βυζαντινη, ελληνορθοδοξη παραδοση. Οι επιγραφες ειναι στην λατινικη. Η λοιπη διακοσμηση ενεχει αραβικα και νορμανδικα στοιχεια.


Οι μελετητες της Ιστοριας της Σικελιας, θα εχουν ασφαλως παρατηρησει οτι κατα την αρχαιοτητα, το ελληνικο στοιχειο επικρατει σε ολους τους τομεις. Δεν συμβαινει το ιδιο και κατα τον Μεσαιωνα, οπως φαινεται και απο τους ναους του Παλερμο, της Κεφαλου και του Μονρεαλε, για να ανφερθουν ελαχιστα παραδειγματα. Παρατηρειται μια μειξη στοιχειων απο διαφορετικους πολιτισμους. Οπως φαινεται και στην ανωτερω εικονα απο το εσωτερικο ναου, το αραβικο στοιχειο περπαταει μαζι με το νορμανδικο, ακολουθωντας την ορθοδοξη ελληνοχριστιανικη παραδοση. Στην αρχαιοτητα δεν ειναι ετσι τα πραγματα, σε αντιθεση με αλλα νησια, οπως η Κυπρος, η οποια απο νωρις προσαρμοσε ετεροκλιτα στοιχεια απο γειτονικους της πολιτισμους και απο αυτα δημιουργησε τον δικο της πολιτισμικο χαρακτηρα. Η αρχαια Σικελια ομως, τουλαχιστον μεταξυ του 8ου αι. π. Χ. και του 3ου αι. μ. Χ. ηταν ενας κατεξοχην ελληνικος χωρος. Υπηρχαν ελληνικες πολεις. Ομιλουνταν η ελληνικη γλωσσα. Λατρευονταν οι ελληνες θεοι. Το γηγενες στοιχειο που ειναι;
Οι πρωτοι κατοικοι του νησιου ζουσαν στο εσωτερικο του. Αρχαιοι συγγραφεις αναφερουν οτι επροκειτο για τους Σικουλους στο ανατολικο τμημα της Σικελιας, τους Σικανες στο κεντρο και τους Ελυμες στα δυτικα. Οσον αφορα τους δυο πρωτους, τα ονοματα τους ταιριαζουν ετυμολογικα με τα αντιστοιχα των Sekelesh, που αναφερονται ως ενα φυλο εκ των "λαων της θαλασσας" απο τις αιγυπτιακες πηγες του Νεου Βασιλειου. Οπως φαινεται επισης, απο το δικο τους ονομα, και οχι απο τα συκα και τις ελιες - οπως λενε καποιοι ξεναγοι - προηλθε το ονομα του νησιου. Μπορει οι Σικουλοι και οι Σικανοι να μεταναστευσαν στο νησι μετα την εισβολη των λαων της θαλασσας στην Αιγυπτο; Η´μηπως ηρθαν απο την Σικελια στην Αιγυπτο; Αλλα τα ως τωρα στοιχεια δεν δινουν πληροφοριες για τυχον γνωσεις ναυσιπλοιας των. Και εμεναν στο εσωτερικο του νησιου, ενω Ελληνες και Φοινικες ειχαν πιασει τις ακτες της Σικελιας. Η επιρροη των Ελληνων επανω τους ηταν καταλυτικη παντως. Για αυτο και υπερισχυσαν οι δευτεροι και απεκτησε η Σικελια τον ελληνικο της χαρακτηρα. Ωστοσο η μικρογλυπτικη, η οικιακη κεραμεικη και αρχιτεκτονικη, καθως και καποια ταφικα εθιμα στο εσωτερικο του νησιου, δειχνουν καποια στοιχεια του αυτοχθονου χαρακτηρα που διατηρηθηκε στη Σικελια. Η νικη παντως ηταν των Ελληνων, οπως φαινεται και απο την μυθολογια, στην οποια η Σικελια παιζει επισης σημαντικο ρολο, ως τμημα του ελληνικου κοσμου. Ο καθηγητης Tonio Hölscher εχει αναφερει σε διαλεξεις του, οτι οι μυθοι του Περσεα, του Ηρακλη με τα βοδια του Γηριονη, ακομα και η συναντηση του Οδυσσεα με τον Πολυφημο, βασιζονται εν μερει στις εμπειριες των ναυτικων της πρωιμης εποχης του αποικισμου στην Δυση. Ειδικα το επεισοδιο με τον βασιλια της Ιθακης και τον Κυκλωπα, θα μπορουσε κανεις να το μεταφρασει αλληγορικα: Οχι μονο οτι ο Οδυσσεας, συμβολιζοντας το ανθρωπινο πνευμα, τυφλωνοντας τον Πολυφημο που ζει χωρις νομους σε σπηλια, δειχνει την νικη του ανθρωπου επι της αγριας φυσεως. Ο Οδυσσεας συμβολιζει επισης και τον Ελληνα της εποχης του αποικισμου, που καταφερνει να υπερτερησει επι του γηγενους, λιγοτερο τεχνικα και πολιτιστικα ανεπτυγμενου κατοικου της Σικελιας. Και με το περασμα του χρονου, να διαμορφωσει το νησι σε κομβο του ελληνισμου.